Verzetsmuseum ontdekt 75-jaar oude brief van Sobibor-overlevende Jules Schelvis

Verzetsmuseum Amsterdam heeft een nooit eerder gelezen brief van Jules Schelvis ontdekt in een recente schenking. Schelvis was één van de achttien Nederlanders die vernietigingskamp Sobibor overleefde. Meer dan 33.000 Nederlanders zijn hier vermoord.

De brief is de eerste Nederlandse getuigenverklaring over wat zich in Sobibor heeft afgespeeld, zegt Jos Sinnema, onderzoeker voor het Verzetsmuseum. De beoogde ontvanger van de brief, Jules neef Karel Stroz, leeft nog. Hij is blij dat de brief is ondergebracht in de collectie van het Verzetsmuseum.

Zondag 13 december 2020 bezorgde het museum – met een vertraging van 75 jaar – een facsimile van de brief bij Karel. Bekijk hier de reportage van NOS.