Ga direct naar de hoofdnavigatie Ga naar de hoofdinhoud Ga direct naar de hoofdnavigatie Ga direct naar zoeken

Ivo Peter Alexander van Voorst van Beest

Den Haag Politiek 38017

Geboren

21 okt. 1894
Arnhem

Aankomst

30 okt. 1942
Dachau

Bevrijd

Dachau
29 apr. 1945

Aanvullingen

Ivo van Voorst van Beest op 20 okt. 2018
Foto bijgeplaatst.
Ivo van Voorst van Beest op 16 jun. 2015
Ivo werd op last van de 'Duitsche Justitie' op dinsdag 16 december 1941 gearresteerd en opgesloten in het Oranjehotel te Scheveningen. De redenen voor Ivo's arrestatie waren volgens hemzelf: zijn lidmaatschap (secretaris) van de Commissie ter Verbreiding van de Gedachten der Vrijmetselarij, zijn lidmaatschap (Districtshoofd) van de Nederlansche Unie te 's-Gravenhage en het feit dat hij groot aanhanger was van het Oranje Huis – 'hetwelk laatste het zwaarst heeft gewogen'. Op 12 maart 1942 komt hij in Kamp Amersfoort en kreeg daar (waarschijnlijk) nummer 42. Volgens de heer E.P. Wellestein (nr. 46), een kampgenoot, waren beide gevangenen 'Schutzhäftling' wat wil zeggen op verdenking maar zonder proces ter discretie van de SS gevangengehouden. Kamp Amersfoort was toen nog maar 6 maanden oud, ze behoorden tot de eerste gevangenen. Het kamp was een 'Polizeiliches durchgangslager', dé verzamelplaats voor politieke gevangenen, zigeuners, Jehova's getuigen en andere vervolgde groepen. Ivo zat in Amersfoort tot mei '42. Hij zat in de gevangenissen van Scheveningen, Kleef, Dusseldorf, Hannover en Halle. Hij en vele andere gevangenen werden overgeplaatst naar Buchenwald (mei 42 - oktober 42), Dachau (oktober 42 - maart 44), Neckar Els (maart 44 - april 44) en Natzweiler (Frankrijk) (april 44 - september 44). Op 4 september 1944 wordt Natzweiler ontmanteld wegens de naderende geallieerden. Ivo wordt teruggetransporteerd naar Dachau en vervolgens geplaatst in het quarantainelager Allach (8 september1944 – 12 october 1944). Zodra hij beter is mag hij naar het arbeitslager te Allach alwaar hij op 30 april 1945 wordt bevrijdt. Op 30 mei 1945 keert hij via Zevenaar terug naar Nederland. Ivo is in 1946 betrokken geweest bij de opening van het oorlogsmonument in het 'Oranjehotel', de voormalige gevangenis in Scheveningen en is nog te zien op beeldmateriaal daarvan. Ivo overleed in 1952.

Uw aanvulling

Email en telefoonnummer zullen niet openbaar worden gemaakt. Als er mensen zijn die met u in contact willen komen naar aanleiding van uw aanvulling dan kan het Verzetsmuseum u daarvan op de hoogte stellen. U bepaalt zelf of u daarop in wilt gaan.

*
Het Verzetsmuseum wil benadrukken dat opname in het digitaal monument geen eerbetoon inhoudt. De doelstelling van het monument is om een zo compleet mogelijke lijst samen te stellen van alle Nederlanders die in Dachau gevangen hebben gezeten. De genoemde bevrijdingsdatum en -plaats zijn gebaseerd op de naoorlogse kampadministratie. De werkelijke plaats en datum kunnen hiervan afwijken. ´Vrijgelaten´ betekende uitschrijving uit het concentratiekamp. Soms mocht de persoon naar huis. Maar meestal volgde arbeidsinzet in Duitsland en soms overbrenging naar een gevangenis.
Verzetsmuseum Amsterdam behoudt zich het recht voor uw aanvulling te redigeren.