Johannes Josephus Antonius (Jan) Payens

14 sep. 1944

Aanvullingen

A. J. Paijens op 27 nov. 2023
Toch wilde ik nog even reageren op de onzinvermelding door R. Kaas, dat mijn vader in april 1941 in Buchenwald gevangen zat. Gelukkig is dat nooit gebeurd, maar wat er daarna gebeurde is ook vreselijk. In het kort het trieste verhaal vanaf arrestatie tot bevrijding: ~ Op 27-7-1942 tijdens zijn werk (Commercieel employé) bij de NV PHILIPS gearresteerd door de S.D. (Verraden door eigen commandant van Ondergrondse organisatie Philipsfabrieken) ~ 4-8-1942 in de S.D. Gevangenis te Haaren. ~ 6-5-1943 in de Gevangenis te Utrecht (Gansstraat). ~ 28-5-1943 weer in S.D. Gevangenis te Haaren. ~ 6-10-1943 in de P.D.A te Amersfoort. ~ 27-10-1943 in Natzweiler. ~ ? -9-1944. Lopend in colonne naar Dachau. Deze "mars" was natuurlijk een lijdensweg voor de gevangenen. Wie het niet volhield werd op brute wijze aangemaand met de geweerkolf. Als men niet meer kon opstaan volgde een executie ter plaatse. Het verhaal dat het transport per trein werd uitgevoerd was voor de meeste gevangenen niet van toepassing. Mogelijk is een klein aantal wel zo vervoerd, maar het merendeel maakte het "transport" te voet. Ook het verhaal dat er voorafgaand aan het transport naar Dachau zwakke broeders werden vermoord is géén onzin. Getuigenissen van overledenen spraken hier wel degelijk over. ~ 22-9-1944 naar Concentratiekamp Mauthausen. ~ 27-10-1944 naar Concentratiecamp Ebensee. ~ Bevrijding op 6-5-1945 door het Amerikaanse leger.
R Kaas op 28 jul. 2023
Voor Dachau was hij al gevangen in: Vanaf 9-4-1941 in Buchenwald, van daar ging het op 27-10-1943 naar Natzweiler en pas daarna kwam Dachau aan de beurt. KL:5663 Hij was NN gevangene
Marjolijn de Loos op 15 mei 2018
Bij navraag in het CERD (Centre Eurpéen du Résistant Déporté) blijkt dat er geen sprake is van vooraf vermoorden van mensen toen de geallieerden oprukten. Ook zijn de gevangenen niet lopend getransporteerd uit het hoofdkamp naar Dachau. De gevangenen zijn per vrachtwagens en goederentreinen vervoerd begin september 1944. Een kleine groep gevangenen bleven achter en zijn pas later naar Dachau gebracht.
Marjolijn de Loos op 14 mei 2018
De aankomst datum in Dachau klopt natuurlijk niet, 1970! Dat moet september 1944 zijn
A. J. Paijens op 10 mrt. 2016
Toen door de geallieerde opmars in Frankrijk, het kamp Natzweiler werd ontruimd door de kampleiding, werden vooraf veel mensen vermoord. De gevangenen, die dit bespaard bleef, werden lopend getransporteerd naar Dachau. Mijn vader Jan Paijens heeft deze mars overleefd en kwam in sept. 1944 in Dachau.Op 22 sept. '44 ging hij naar Mauthausen. Op 27 okt. 1944 ging hij van Mauthausen, waar het kamp overvol was, naar Ebensee (Onderafdeling van Mauthausen). Hier werd hij, meer dood dan levend, op 6 mei 1945 bevrijd door de Amerikanen. Mijn vader overleed op 4 juli 1970 te Eindhoven.

Uw aanvulling

Email en telefoonnummer zullen niet openbaar worden gemaakt. Als er mensen zijn die met u in contact willen komen naar aanleiding van uw aanvulling dan kan het Verzetsmuseum u daarvan op de hoogte stellen. U bepaalt zelf of u daarop in wilt gaan.

*
Het Verzetsmuseum wil benadrukken dat opname in het digitaal monument geen eerbetoon inhoudt. De doelstelling van het monument is om een zo compleet mogelijke lijst samen te stellen van alle Nederlanders die in Dachau gevangen hebben gezeten. De genoemde bevrijdingsdatum en -plaats zijn gebaseerd op de naoorlogse kampadministratie. De werkelijke plaats en datum kunnen hiervan afwijken. ´Vrijgelaten´ betekende uitschrijving uit het concentratiekamp. Soms mocht de persoon naar huis. Maar meestal volgde arbeidsinzet in Duitsland en soms overbrenging naar een gevangenis.
Verzetsmuseum Amsterdam behoudt zich het recht voor uw aanvulling te redigeren.