Ga direct naar de hoofdnavigatie Ga naar de hoofdinhoud Ga direct naar de hoofdnavigatie Ga direct naar zoeken

2019 Kathleen Ferrier

Anton de Kom-lezing

18 juni 2019

Kathleen Ferrier gaat in haar lezing, getiteld Breuklijnen en bruggen, in op veranderingen die diepe maatschappelijke breuklijnen veroorzaken, zowel nationaal als internationaal, hoe daarop gereageerd wordt en hoe er bruggen geslagen kunnen worden. Co-referent is cabaretier en presentator Steven Brunswijk.

Download de lezing (tekst)

Kathleen Ferrier (Suriname, 1957) woont tijdens haar jeugd afwisselend in Suriname en Nederland. Na haar studie Spaans en Portugees in Leiden werkt zij langere tijd in Latijns-Amerika. Van 2002 tot 2012 is zij Tweede Kamerlid voor het CDA, met in haar portefeuille onder meer internationale samenwerking en mensenrechten. Na haar Kamerlidmaatschap verhuist zij naar Hong Kong, waar ze werkt als universitair docent. Ook geeft ze les in Bangladesh en China. Eind 2018 keert Kathleen terug naar Nederland. Ze werkt als gastdocent, bekleedt verschillende bestuursfuncties en is betrokken bij zaken die te maken hebben met internationale betrekkingen. Kathleen leeft en werkt vanuit het principe dat inclusiviteit een meerwaarde is voor iedere samenleving.

Steven Brunswijk (Suriname, 1983) debuteert in het theater in 2012 met zijn cabaretprogramma Vooroordelen. Al eerder krijgt hij grote bekendheid met zijn filmpje Gewoon betalen op de website Dumpert, dat meer dan 500.000 keer wordt bekeken. In 2016 komt hij met zijn eerste tv-programma De Braboneger verkaast bij Avrotros. In 2018 neemt hij deel aan het RTL-5-programma Expeditie Robinson. Momenteel staat Steven in de theaters met zijn voorstelling Van slaaf tot meester.