Ga direct naar de hoofdnavigatie Ga naar de hoofdinhoud Ga direct naar de hoofdnavigatie Ga direct naar zoeken

Promovendi op het podium #3 Jeroen Kemperman

Het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies en Verzetsmuseum Amsterdam presenteren Promovendi op het podium, een nieuwe lezingenreeks die licht schijnt op recent WO2-onderzoek en verrassende historische inzichten van de nieuwste lichting historici verbonden aan het NIOD.

Jeroen Kemperman - Op zoek naar de 'juiste houding’: Amsterdamse gemeenteambtenaren tijdens de bezetting

donderdag 21 maart
aanvang 15.30 uur (inloop 15.00 uur)
Verzetsmuseum | Plantage Kerklaan 61 | Amsterdam

referenten
Meta Huijsmans (NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies)
Jouke Turpijn (Universiteit van Amsterdam)

moderator
Hinke Piersma (NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies)

reguliere toegang
per lezing € 15 |  passe partout € 45

toegang met korting
studenten, Vrienden van het Verzetsmuseum, Museumkaart- en Stadspashouders
per lezing € 10 |  passe partout € 30

Synopsis

Na de bevrijding hebben vele Amsterdamse gemeenteambtenaren zich voor een zuiveringscommissie moeten verantwoorden. In deze presentatie zullen vooral dossiers met betrekking tot zaken tegen diverse leidinggevenden van gemeentelijke diensten centraal staan. Meerdere directeuren zijn voor een zuiveringscommissie gedaagd naar aanleiding van door hun eigen ondergeschikten ingediende klachten. In die zaken komen bepaalde kwesties steeds weer terug. De ene casus was omvangrijker en ingewikkelder dan de andere, maar in meerdere gevallen diende een afweging gemaakt te worden tussen, aan de ene kant ‘het goede’ wat een directeur eventueel gedaan heeft, en aan de andere kant een houding die als al te ambtelijk of zelfs als nalatig beschouwd kon worden. Wat werd de aangeklaagden na de oorlog precies verweten, met welke argumenten hebben zij zich trachtten te verdedigen?

Jeroen Kemperman

Jeroen Kemperman is als onderzoeker en promovendus verbonden aan het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust-, en Genocidestudies. Hij studeerde geschiedenis aan de Universiteit van Utrecht. Hij publiceerde over de Japanse kampen in Nederlands-Indië/Indonesië, het beleid van de gemeente Amsterdam ten aanzien van na de oorlog teruggekeerde Joden, en de val van de 'safe area' Srebrenica. In 2018 verscheen zijn boek 'Oorlog in de collegebanken; Studenten in verzet,
1940-1945'.

Bekijk alle lezingen uit deze nieuwe reeks